Dialogue

Vocabulary

Learn New Words FAST with this Lesson’s Vocab Review List

Get this lesson’s key vocab, their translations and pronunciations. Sign up for your Free Lifetime Account Now and get 7 Days of Premium Access including this feature.

Or sign up using Facebook
Already a Member?

Lesson Transcript

اعزائي المشاهدين اهلا بكم.
انا بريهان
هنتكلم في درس المرادي عن مناسبه من اكتر المناسبات الجميله و ليله من اجمل الليالي اللي بتيجي في حياة كل بنت وهى ليلة الحنه . ليلة الحنه بتكون الليله اللي قبل الفرح . بيتجمع فيها بنات العيله كلهم و كل أصحاب العروسه .
فيه مظاهر كتيره بتتميز بيها ليلة الحنه و خضوصا في مصر هنتكلم عليها في الدرس ده.
تفتكروا ايه الحاجه اللي بنرميها على العروسه في ليلة الحنه ؟
حنوريكم الحل نهاية الفديو دا
من أشهر مظاهر ليلة الحنه في مصر هو وجود سيده نوبيه سمراء في الحنه اسمها (الحنانه) . الحنانه ده هي اللي بترسم الحنه للبنات على ايديهم او رجلهم. الحنه بتكون ليها رسومات كتيره اوي و جميله اوي زي الفراشه ، العين ، الزخارف النوبية، الخلخال و حاجات تانيه كتير و دايما بيكون فيه ابتكار في الرسومات دي .
في ليلة الحنه بيجتمع أصحاب العروسه و بيرقصوا معاها و يغنوا أغاني كتيره منها أغاني مخصوصه لليلة الحنه . في عاده غريبه اوي بتعملها البنات في الليله ده و هي ان البنات بيقرصوا العروسه من ركبتها و يقولوا جمله شهيره عند المصريين و هي ( أقرصها في ركبتها علشان احصلها في جمعتها ) و ده معناه انها تقرصها علشان تتجوزبسرعه. في الليله ده ام العروسه بتبخر العروسه و بتخليها تمسك صحن كبير مليان بالحنه و فيه شمع منور.
عادة ليلة الحنه دي بتكون ليله خاصه بالبنات و الستات بس و لكن في الطبقات البسيطه من الشعب المصري بيجتمع العريس و العروسه مع اهلهم و اصحابهم في الليله دي و بكده بيكون الاحتفال فيه بنات و فيه اصحاب العريس كمان.
طبعا من اجمل الاصوات اللي بنسمعها في ليلة الحنه هي اصوات الزغاريد .
في الليلة الحنه بيكون في طبق مليان بقطع السكر لازم تاكل منه كل البنات اللي متجوزوش علشان يتجوزوا بس ده طبعا مجرد اعتقاد خاطىء من الموروثات التقليدية القديمة.
ودلوقتي نشوف مع بعض حل السؤال اللي سألناه من شويه
تفتكروا ايه الحاجه اللي بنرميها على العروسه في ليلة الحنه ؟
بنرمي على العروسه ملح و ده اعتقادا مننا انه بيمنع عنها الحسد
من صحباتها اللي لسه ماتجوزوش.
ايه رايكم في درس النهاردة ؟ هل اتعلمتوا شيء جديد و مثيرللإهتمام؟
يلا انتوا كمان ابعتوا قولولنا ازاي العرايسفي بلدكوا بيقضوا ليلة الفرح؟
نرحب بتعليقاتكم على ArabicPod101.com
اشوفكم الحلقة الجاية !

Comments

Hide